خدای من! گلهای آفتابگردان در روزهای ابری بلاتکلیفند مثل من و روزهای بی تو بودن...

شرکت اینترنتی چیست؟
نظرات ()

شرکت هایی که کالا و خدمات به جامعه کاربران اینترنت می فروشند مانند یاهو (yahoo ) و نت اسکیپ (netscape ) که مشخصاً جزو شرکت های اینترنتی هستند . شرکت هایی که به ارائه سخت افزار و نرم افزار برای اینترنت می پردازند مانند میکروسافت و سان (sun ) تا حدودی جزو شرکت های اینترنتی هستند . شرکتی که فرآورده یا خدمات را از طریق اینترنت می فروشد ، الزاماً یک شرکت اینترنتی نیست . این شرکت ها مانند افرادی هستند که از تلفن برای امور تجاری خود استفاده می کنند ؛ ولی یک شرکت مخابراتی محسوب نمی شوند . همچنین صرف استفاده از اینترنت یک فرد را به دست اندر کار اینترنت بدل نمی کند . در این ایام که به قول یک تحلیلگر ، جنون سرمایه گذاری و گذاشتن پول در هر شرکتی که دارای یک وب سایت است اوج گرفته ، توجه به تعریف فوق ضرورت دارد . طی این سالهای جنون آمیز برخی از این سرمایه گذاران حریص حتی لباسهای خود را از دست داده اند و صدها شرکت با راهبردهای بلند مدت مشکوک و یا بدون هیچ راهبردی آماده تاسیس شرکت اینترنتی برای این افراد مشتاق بودند . بسیاری از آنها بسرعت ورشکسته شده اند و بقیه هنوز هم مشغول کارند . در آغاز فعالیت اینترنت بسیاری از افراد صرفاً بر مبنای تخصص خود به تاسیس شرکت پرداختند . آنها در مورد نحوه فروش کالا از طریق اینترنت و چگونگی ادامه این روند، نگران بودند . این شرایط باعث بروز احساسات متفاوتی شد . در سال 2000 این راهبرد به شکست انجامید .

نمونه کاملی در این زمینه به وسیله چندین وب سایت کاملاً محبوب ارائه شده که به سرمایه گذاری در آنچه احتمالاً آخرین موج بی احتیاطی مضحک نامیده خواهد شد پرداختند . آنها شادمانه گمان می کردند که از طریق وب کالاهای لوکس خود را خواهند فروخت و میلیاردها دلار پارو خواهند کرد . این شرکت ها در جریان عجله برای فروش شبکه ای هر چیز ، سایر شرکت هایی را که تلاش می کردند برای خود در این تجارت حاشیه ای جایی پیدا کنند نادیده گرفتند . همچنین این واقعیت نادیده گرفته شد که هیچ چیز نمی تواند از تلاش سایتهای تجارت الکترونیکی برای از رده خارج کردن شرکت های تازه کار و کم سرمایه جلوگیری کند . به این ترتیب سایتهای لوکس فروشی از این عرصه خارج شدند . اما در مورد آمازون (Amazon ) چه می گویید که به عنوان نمونه تاریخی یک شرکت نوبنیاد اینترنتی ، موفقیت بزرگی بدست آورده است . آیا آمازون واقعاً موفق بوده است؟ موجودی انها تقریبا ًنصف میزان شروع می باشد و احتمال ادامه کار و کسب سود آنها کم است و بنظر می رسد تا زمانی که به شرایط سود دهی برسند فاصله زیادی دارند . البته تنها ملاک موفقیت میزان موجودی نیست و اکثر خریداران می گویند که موفقیت منوط به ارایه خدمات مناسب ، تثبیت یک اسم تجاری قوی و به طور کلی عوامل فراتر از تجارت الکترونیکی است . آمازون در شرایطی که هزاران شرکت دیگر به دو دلیل شکست خوردند موفق به ادامه کار شد . اول آنکه خدمات آمازون دارای کیفیت بالا بود؛ بر خلاف برخی سایتهای تجارت الکترونیکی ، بخش آماده سازی سفارشات آمازون بخوبی کار می کرد و کتابها را به موقع تحویل می داد؛ اما نفوذ واقعی آنها ناشی از عملکرد بموقع بود . دوم اینکه انها زمانی وارد عمل شدند که کتاب فروشی های بزرگ هنوز در خواب بودند و این تخصص آنها شرایطی را فراهم کرد که تنها معدودی از سازمانها در ان ایام فعال بودند . بعدها رقبای غیر اینترنتی متوجه شدند که چه اتفاقی افتاده است ؛ آمازون پناهگاهی ایجاد کرده بود که از میان برداشتن آن وجود نداشت .

از آن ایام درخشان تا کنون تحولات مهمی رخ داده است . اول آنکه شرکتهای رقیب با سابقه متوجه اینترنت شده اند . این شرکت های عظیم و با سابقه بر خلاف شرکتهای تازه کار اینترنتی نیاز به صرف هزینه برای جلب مشتری نداشتند . آنها از قبل مشتریان ثابتی داشتند و این امر باعث اطمینان بابت کسب سود به واسطه فعالیتهای اینترنتی بود . یک نکته دیگر سودآوری فعالیت کنونی آنها بود که امکان تقویت تجارت الکترونیکی جدید و در صورت لزوم جبران خسارت ناشی از آن برای چند دهه را برایشان بوجود می آورد . دومین عامل مهم این است که در حال حاضر مجموعه ای کامل از وب ایجاد شده و همه افراد در مقابل پرداخت پول می توانند به آن دست یابند . در سالهای اولیه ایجاد وب ، این فن آوری قیمتی نداشت و با یک وب سایت دارای طراحی خوب امکان پیشی گرفتن از رقبا وجود داشت . سرانجام این تکنولوژی هوشمند از حالت انحصار آزاد شد و در حال حاضر انواع سایتهای دارای کاربرد عمومی بوجود آمده است . امروزه هر سازمان دارای درآمد کافی به سادگی قادر به اجاره وب سایت مورد نیاز است . زمانی که یک شرکت بزرگ فعال در زمینه اقتصاد سنتی تصمیم بگیرد وارد اینترنت شود ، همه انچه را که احتیاج دارد ، صدور یک قطعه چک و تبدیل شدن به پیشرفته ترین وب سایت است . بعضی ها دیر شروع کردند ؛ اما راه عاقلانه تری را انتخاب کردند . مثل اینکه بگوییم خرگوشی با حجم عظیمی از پول نقد که دایماً در حال کاهش است یا لاک پشتی با میلیاردها پول در حساب بانکی؟ آیا این یک شوک به فرهنگ کار گروهی است ؟ یک عامل خیلی مهم که بسیاری از سازمانهای خیلی بزرگ را از کار انداخته است ، در آخریت بیانات احساساتی بروس (Bruce ) تحت عنوان " چگونه شرکتهای بزرک عملکرد وب خود را تخریب می کنند" ابراز شده است؛ اما بزرگ بودن همیشه به معنای اعمال غیر منطقی نیست . شرکت های اینترنتی بزرگ که عملکرد معقولی دارند به شعبات فرعی ، خودمختاری لازم جهت انجام وظیفه را می دهند ، بخشهای اطلاعاتی و حقوقی را محدود می کنند و در صورت لزوم امکان تشکیل یک تیم وب در کشور دیگر را فراهم می آورند . سازمانهایی که در این زمینه موفق شوند نیازی به اندیشیدن تمهیدات محافظت از خود ندارند ؛ بلکه عملکرد مستقل بهترین روش حفاظت از خود در یک بازار رقابتی است . با تکامل اینترنت و پیچیدگی هر چه بیشتر آن ، هنوز هم به عنوان راهی برای عرضه رسانه ها یا فروش اجناس ، مورد استفاده قرار می گیرد . در صورتی که شما کالا یا خدماتی برای فروش داشته باشید به هر طریقی امکان فروش آن در اینترنت وجود دارد . اگر معلومات کافی در باره وب داشته باشید اما کالایی برای عرضه ندارید می توانید به ارایه خدمات اینترنتی (ISP ) بپردازید .

راه حلی به دنبال مساله ، کالسکه ای جلوی اسب ، جلز و ولز تاوه بدون همبرگر ، وزوز بسیار از کندویی خالی . اینها معدودی از بذله گویی هایی است که برای معرفی شرکت های مشهور اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرند . نکته اخلاقی این جریان چیست؟ نسبت به هر شرکتی که بیشتر در مورد نحوه استفاده از اینترنت صحبت می کند تا هدف از کاربرد آن باید با احتیاط برخورد کرد . اینترنت دیگر یک راز نیست ؛ همه افراد می توانند از آن استفاده کنند و کسانی که به استفاده تجاری از آن پرداخته اند اکنون به نقد عملکرد قبل از 1995 خود می پردازند . برای یک شرکت تازه تاسیس اختصاص سهم بزرگی از تجارت به گونه ای که شرکت های با سابقه دارند تقریباً غیر ممکن است . بنابراین آیا هیچ شانسی وجود دارد ؟ چه بد. اینترنت به جزء اساسی فعالیتهای تجاری بدل گردیده و فرآیند گسترش آن تازه آغاز شده است . شرکتهایی که از وب جهانی استفاده می کنند امتیاز بزرگی نسبت به رقبای خود دارند . آن دسته از سازمانهای بخش " اقتصاد کهن " که اهمیت این تحول را درک کنند قادر به ادامه حیات خواهند بود ؛ اما گروهی که به این موضوع پی نبرند از بین خواهند رفت . به این ترتیب فن آوری انواع کاملاً جدیدی از تجارت به وجود خواهد آمد که قبلاً وجود نداشته است و سرمایه گذاران جوان و تازه کار هزاران فرصت برای انجام فعالیتهای نظیر عملکرد آمازون در 1995 ، اما در سایر حوزه ها را خواهند داشت . این نکته را به خاطر داشته باشید ، همچنان که قول و قرارهای خود را می گذارید ، گوشه چشمی به تقویم داشته باشید و برای خودتان زمزمه کنید ، الآن 1995 نیست ...




:: برچسب‌ها: کامپیوتر, اینترنت, شرکت, خدمات
نویسنده : در جستجوی رهایی
تاریخ : یکشنبه ۱٩ خرداد ۱۳۸٧
زمان : ۱٠:٥۳ ‎ب.ظ