خدای من! گلهای آفتابگردان در روزهای ابری بلاتکلیفند مثل من و روزهای بی تو بودن...

سالاد، اما بدون سس‌
نظرات ()

سالادها یک پیش‌غذای فیبری و در برخی مواقع یک وعده غذایی سبک و پرویتامین به شمار می‌آیند که خانواده‌ها باید به نقش ارزنده آن توجه بیشتری داشته باشند. خوردن سالاد کم‌کالری پیش از غذا و نان سبوس‌دار باعث می‌شود تا افراد زودتر سیر شده و کمتر غذا بخورند و چاق نشوند؛ چرا که سالاد خصوصا سالاد سبزی‌ها حجیم بوده و می‌تواند قسمت عمده‌ای از حجم معده را به خود اختصاص دهد.
همچنین وجود الیاف هضم‌نشدنی سالاد در لابه‌لای غذای خورده شده باعث می‌شود که آنها کاملا به هم نچسبند و بین ذرات غذایی موجود در معده و روده فاصله ایجاد کنند. در نتیجه شیره‌های هاضمه براحتی می‌توانند لابه‌لای ذرات غذایی نفوذ کنند و آنها را به خوبی هضم نمایند و به حرکت دودی شکل روده کمک کنند.
کمبود فیبر در بدن باعث بدی هضم غذا، یبوست و در نتیجه پیدایش مقادیر زیادی سموم غذایی در روده‌ها می‌شود. بیشترین فیبر را می‌توان از طریق مصرف انواع سالاد کاهو، کلم، خیار، قارچ، جوانه‌ها، غلات و حبوبات پخته شده به دست آورد.
منظور از سالاد کم‌کالری، سالاد بدون سس است. زیرا سالاد همراه با سس حدودا ۴۰۰ کالری چربی دارد که کالری‌آن ۱۷ درصد بیش از غذای اصلی است. ولی سالاد بدون سس مایونز برای یک نفر فقط حاوی ۳۰ کالری انرژی است. سالادها با طعم‌های مختلف را باید با نوعی چربی زودهضم خورد تا مواد معدنی و ویتامین‌های آن جذب بدن ‌شود که روغن زیتون گزینه مناسبی است؛ چراکه روغن زیتون کلسترول بد را پایین می‌آورد و موجب افزایش کلسترول خوب می‌شود و از سیستم قلب و عروق محافظت می‌کند، بسادگی قابل هضم است و سرشار از ویتامین A، E و D بوده علاوه بر آن سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری‌های گوارشی تقویت می‌کند.
بسیاری بر این باورند اگر سالاد زیاد بخورند، چاق می‌شوند، در حالی که سالاد بدون سس برای کم کردن اشتها، غذای بسیار مناسب و سالمی است. سالادهایی که با آبغوره، سرکه و آبلیمو طعم می‌گیرند، سالم‌ترین و مغذی‌ترین نوع سالاد هستند.
این طعم‌ها سبب جذب بیشتر مواد ویتامینی و پروتئینی موجود در مخلفات سالاد مانند کاهو، هویج، گوجه‌فرنگی، خیار و نخودفرنگی می‌شوند. سس‌های موجود با طعم‌های مختلف علاوه بر چاقی سبب تنگی شریان‌ها، افزایش چربی، کلسترول و بیماری‌های معده و پوستی می‌شود. حتی خوردن بسیاری از آنها در سالن‌های غذاخوری، مسمومیت‌های غذایی به همراه می‌آورد.
توصیه: در سالاد‌ها می‌توان از مواد معطری نظیر سیر، ترخون، جعفری، تره و پیازچه که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند، استفاده نمود. مواد معطر، اعصاب بویایی و برجستگی‌های زبان را تحریک کرده و برای کودکان و افرادی که خواستار اضافه وزن هستند، موجب افزایش اشتها و در نتیجه ازدیاد ترشح بزاق و شیره معدی می‌شود.

فاخره بهبهانی‌



:: برچسب‌ها: سالاد, سس, غذا, رژیم
نویسنده : در جستجوی رهایی
تاریخ : سه‌شنبه ٢۸ خرداد ۱۳۸٧
زمان : ٢:٠٠ ‎ق.ظ