خدای من! گلهای آفتابگردان در روزهای ابری بلاتکلیفند مثل من و روزهای بی تو بودن...

پیشگیری از ایجاد سردرد
نظرات ()

 
 
 
   
 

امروزه سردرد یکی از شایعترین شکایات مردم به هنگام مراجعه به پزشک می‌باشد که اکثر موارد با رعایت موارد ذکر شده در این مقاله، به راحتی قابل پیشگیری می‌باشد. ‌همچنین با تنظیم و یا ایجاد تغییر در سبک زندگی و یا یادداشت کردن و بررسی وقایع و کارهای روزانه و عادات غذای‌ی‌ ممکن است بتوانید علت ایجاد سردرد خود را مشخص کنید. ‌

 چگونه از بروز سردرد پی‌شگیری‌ کنیم؟

* به صورت مرتب غذا بخورید، ‌وعده‌های غذایی را حذف نکنید و مواد غذایی مقوی بخورید. از مصرف غذاهای شور خودداری کنید. ‌

* برنامه منظمی‌ برای خواب داشته‌باشید، ‌در زمان مشخصی خوابیده و از خواب بیدار شوید و حتی در تعطیلات به آن پایبند باشید. این کار موجب می‌شود که بدن به خواب مرتب عادت کند. از خوابیدن بیش از اندازه اجتناب کنید. ‌

* ورزش و فیزیوتراپی عضلات گردن موجب تقویت عضلات گردن می‌شود و وضعیت و شکل بدن و توانایی تحرک را بهبود می‌بخشد. ‌

* به صورت مرتب ورزش کنید، ‌پیاده‌روی‌، ‌دوچرخه‌سواری‌، ‌دویدن آهسته یا جاگینگ، ‌شنا، ‌حرکات موزون و حتی‌ باغبانی‌ روشهای‌ مناسبی‌ برای‌ فرو نشاندن استرس هستند. ‌

* اگر همچنان در عضلات گردن و شانه گرفتگی‌، ‌سفتی‌ و تنش را احساس می‌ کنید، ‌پیاده روی‌ ممکن است کمک موثری‌ باشد. شنا نیز با حرکت بازوها موجب شل شدن این عضلات می‌شود. ‌

* یک تمرین ریلکسیشن آسوده‌سازی‌ را دو بار در روز به مدت 20 ـ 10  دقیقه انجام دهید. ‌

* استفاده از ماساژ در عضلات گردن و شانه را امتحان کنید. ‌ همانطور که گفته شد، ‌سفتی‌ این عضلات می‌‌تواند عامل ایجاد سردرد باشد یا موجب بدتر شدن آن شود. ‌

* قرار گرفتن بدن در وضعیت صحیح را، ‌در خانه و در محل کار تمرین کنید. ‌ در صندلی‌ خود مستقیم بنشینید و مراقب باشید که پشت بدن از حمایت کافی‌ توسط پشتی‌ صندلی‌ برخوردار باشد. ‌ اگر در طول روز مدت زیادی‌ را می‌ نشینید، ‌مدتی‌ را برای‌ استراحت و کشش عضلات گردن یا انجام نرمشهای‌ صحیح گردن اختصاص دهید. ‌

* اگر با کامپیوتر کار می‌ کنید، ‌مانیتور را طوری‌ تنظیم کنید که قسمت بالای‌‌ صفحه هم سطح چشم شما باشد. ‌ برای‌ خواندن نوشته های‌‌ که بر روی‌ کاغذ و روی‌ میز هستند، ‌بهتر است آنها را به وسیله‌ی‌ گیره‌ی‌ کاغذ در نقطه‌ای‌ هم سطح با مانیتور نصب کنید. ‌ این کارهای‌ ساده از انقباض طولانی‌ مدت عضلات در حین کار کردن با کامپیوتر جلوگیری‌ می‌کند. ‌

* اگر مرتباً از تلفن استفاده می‌کنید بهتر است کلید بلند گوی‌ تلفن یا تجهیزات دیگری‌ به کار ببرید که کمتر نیاز به نگهداشتن گوشی‌ داشته باشید. ‌ از نگه داشتن گوشی‌ بین گردن و شانه خودداری‌ کنید. ‌

* معاینات منظم دندانها توسط دندانپزشک و نیز معاینه سالیانه‌ی‌ چشم پزشکی‌ را انجام دهید. ‌

 عواملی‌ هستند که به عنوان عامل آغازگر سردرد شناخته شده‌اند. ‌ با اطلاع از این عوامل می‌توان از بروز بسیاری‌ از سردردهای‌ معمولی‌ پی‌شگیری‌ کرد. ‌

برخی‌ از عوامل ای‌جاد کننده ی‌ سردرد شامل این موارد هستند :

* مصرف الکل، ‌کافئین موجود در چای‌، ‌قهوه و نوشابه. ‌

* عدم مصرف کافئین در افرادی‌ که به مصرف آن عادت دارند. ‌

* غذا های‌ خیلی‌ شور و نگهدارنده‌های‌ غذای‌‌ مانند MSG (منو سدیم گلوتامات). ‌

* رژیم غذای‌‌ نامناسب مانند حذف کردن وعده‌های‌ غذای‌، ‌رژیمهای‌ لاغری‌ شدید و ناشتا ماندن بیش از حد. ‌

* کم شدن آب بدن

* تغییر در الگوی‌ معمول خواب، ‌خواب ناکافی‌ یا خوابیدن بیش از حد. ‌

* استرس، ‌اضطراب یا افسردگی‌. ‌

* برخی‌ داروها مانند داروهای‌ قلبی‌، ‌داروهای‌ کاهنده‌ی‌ فشار خون و داروهای‌ هورمونی‌. ‌

* وضعیت نامناسب بدن در ایستادن، ‌نشستن و راه رفتن. ‌

* کشیدن سیگار، ‌سیگار برگ و یا استنشاق دود سیگاری‌ که دیگران می‌کشند. ‌

* نور شدید خورشید و یا درخشندگی‌ زیاد چراغها. ‌

* کشیدگی‌ عضلات فک در اثر جویدن زیاد غذاهای‌ سفت و یا جویدن زیاد آدامس. ‌

چگونه از ایجاد سردرد در کودکان پی‌شگیری‌ کنیم؟

* مطمئن شوید که کودک شما به اندازه‌ی‌ کافی‌ استراحت کند. ‌

* در طول روز چندین میان وعده‌ی‌ غذای‌ و آشامیدنی‌ مغذی‌ به کودک بدهید. ‌به کودک اجازه‌ی‌ مصرف مواد غذای‌‌ شور و آشامیدنی‌های‌ حاوی‌ کربونات را ندهید. ‌

* اجازه ندهید که کودک وعده غذای‌‌ اصلی‌ خود را حذف کند. ‌

 
تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ ـ ‌دکتر حانیه ترکمان



:: برچسب‌ها: سردرد, تنش, چای, شور
نویسنده : در جستجوی رهایی
تاریخ : شنبه ۸ تیر ۱۳۸٧
زمان : ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ