خدای من! گلهای آفتابگردان در روزهای ابری بلاتکلیفند مثل من و روزهای بی تو بودن...

یک لیوان سبزی در هفته فراموش نشود
نظرات ()

سبزی ها از بهترین منابع تأمین کننده آب، فیبر غذایی، مواد معدنی به ویژه پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن و ویتامین ها مانند آ، ث، اسید فولیک و کا هستند. این گروه از موادغذایی با داشتن مقادیر زیادی از رنگدانه های گیاهی از جمله موادغذایی سلامت بخش و پیشگیری کننده بوده و کمترین میزان چربی و کالری را دارند. با وجود این سبزی ها سیرکننده هستند و باید در برنامه غذایی افراد دارای اضافه وزن به مقدار بیشتری استفاده شود.
● موادغذایی گروه سبزی ها
انواع سبزی های برگدار، کلم، هویج، بادمجان، انواع کدو، نخود سبز، لوبیا سبز، قارچ، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، پیاز، بامیه و غیره در گروه سبزی ها قرار دارند که دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و رنگدانه های مفید گاهی هستند.
▪ مقدار مصرف روزانه
توصیه می شود روزانه سه تا پنج واحد از موادغذایی این گروه در برنامه غذایی گنجانده شود. هر یک واحد از گروه سبزی ها برابر است با یک لیوان سبزی های خام برگ دار مانند اسفناج و کاهو یا نصف لیوان سبزی های پخته یا خام خرد شده یا نصف لیوان نخود سبز، لوبیا سبز و هویج خرد شده یا یک عدد گوجه فرنگی متوسط.
● فواید برخی سبزی ها
گوجه فرنگی از پرمصرف ترین سبزی های دنیا و دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم، ویتامین ث و فیبر غذایی است که موجب کاهش خطر سرطان پروستات در مردان می شود. همچنین رنگدانه آنتی اکسیدان «لیکوین» موجود درگوجه فرنگی موجب کاهش سکته های قلبی و موجب جلوگیری از آسیب و خرابی مفاصل، ماهیچه ها و حتی سلول های مغزی در سالمندان می شود.
کدوها: تحقیقات نشان داده است مصرف منظم انواع کدوها به علت داشتن رنگدانه های گیاهی پیش ساز ویتامین آ، ویتامین های ث و ای، موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای ۶۰ سال می شود. همچنین مقادیر زیاد «بتاکاروتن» انواع کدوی سبز و زرد موجب کاهش خطر ابتلا به آب مروارید در سالمندان می شود.
خیار: خیار با داشتن ۹۶ درصد آب از جمله سبزی هایی است که به عنوان برطرف کننده تشنگی به ویژه در آب و هوای گرم مصرف می شود.
بامیه: بامیه ها منبع خوبی از ویتامین ث و منیزیم بوده و حاوی ۹۰ درصد آب و مقادیری فیبر غذایی هستند.
هویج: هویج از بهترین سبزی های منبع ویتامین آ است و برای تقویت بینایی و بهبود سیستم ایمنی در پیشگیری از بیماری ها بسیار مفید است. برای جذب بهتر ویتامین آ موجود در هویج بهتر است آن را به صورت پخته مصرف کنید.
● توصیه هایی برای مصرف سبزی
الف) در هر وعده غذایی به ویژه ناهار، شام و میان وعده ها از انواع سبزی ها استفاده شود. ب) در تهیه انواع سوپ، آش و خوراک یا خورشت ها سبزی استفاده کنید. ج) از سبزی ها برای خوردن یا انواع سالاد در کنار غذا استفاده کنید. د) کسانی که اضافه وزن دارند از سبزی های نشاسته ای مانند سیب زمینی به خصوص سرخ شده، ذرت، نخود فرنگی و کدو حلوایی به صورت متوسط بیش از یک لیوان در هفته مصرف نکنند.هـ) براساس آخرین مطالعات برای کنترل بیماری های مزمن حداقل یک لیوان از انواع سبزی ها در هفته استفاده شود.




:: برچسب‌ها: سکته, آب مروارید, اسید فولیک, اسفناج
نویسنده : در جستجوی رهایی
تاریخ : دوشنبه ۱٧ تیر ۱۳۸٧
زمان : ۱:٠٠ ‎ق.ظ