خدای من! گلهای آفتابگردان در روزهای ابری بلاتکلیفند مثل من و روزهای بی تو بودن...

"محمد رضا فروتن" و نقد روانشناسی زن دوم
نظرات ()

محمدرضا فروتن گفت: بازی خودم را در نقش «بهرام» «زن دوم» چندان دوست ندارم. تصور می‌کنم اگر روش دیگری به‌کار بسته بودم، موفق‌تر می‌شدم.
به‌گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بازیگر سینما که روز گذشته در نشست نقد و بررسی این فیلم در سینما آزادی با عنوان «دریچه روان‌شناسی شخصیت‌های این فیلم سخن می‌گفت با بیان این مطلب ادامه داد: علی‌رغم علاقه‌ای که به رمان «زن‌دوم» داشتم، فیلمنامه و نقش بهرام را خیلی دوست نداشتم، زیرا با گره داستان مشکل داشتم شاید به‌این دلیل که آن را به زندگی خودم تعمیم می‌دادم.
او با تایید محق‌بودن کاراکتر «مهتاب» دربسیاری از موقعیت‌های فیلم، خاطرنشان کرد: با نقش «بهرام» مساله داشتم، نمی‌دانستم او چگونه توانسته دو رابطه ...


عاطفی بی‌سرانجام را به‌مدت چندسال حفظ کند.
فروتن با ابراز خرسندی از ارتباط خوب مردم با فیلم «زن‌دوم» اظهار امیدواری کرد: این ارتباط تنگاتنگ منجر به اتفاق ناخوشایندی در جامعه ما نشود و بسیاری از مردم به خودشان اجازه ندهند به‌نام عشق و علاقه وارد زندگی دیگران شوند.
این بازیگر سینما با ابراز نگرانی از وجود برخی رفتارهای غیراخلاقی درجامعه متذکر شد: با این شیوه‌ای که جامعه ما در پیش گرفته است، این ترس وجود که به ساخت فیلم‌های زن‌سوم و زن‌چهارم هم برسیم. اما من علاقه‌مندم فیلمی درباره‌ی بررسی «ازدواج» ساخته شود.
او درباره‌ی تاثیر رشته تحصیلی‌اش روان‌شناسی در ایفای نقش‌هایش در سینما توضیح داد: معمولا بازیگران علاقه‌مندند بگویند برای نقش‌هایشان خیلی زحمت کشیده و مطالعه کرده‌اند، اما آنچه بیش از همه‌ی مسایل مرا در کارم پیش می‌برد، همان شوق و‌ذوق و عشق کودکانه‌ای است که به‌کارم دارم. درمورد تاثیر روان‌شناسی هم درحد یک کارشناس روان‌شناسی تحصیلاتی دارم که ناخودآگاه و در برخی از موارد خود را نشان می‌دهد.
محمدرضا فروتن تاکید کرد: زندگی، عشق ورزیدن، فهمیدن و بیش از همه آگاهی، می‌تواند در کار و زندگی من تاثیر‌ بگذارد، چراکه اصولا از نگاه خودم زندگی می‌کنم.
درادامه، فرشته طائر‌پوریکی از نویسندگان فیلمنامه و تهیه‌کننده فیلم درباره حضور فروتن دراین فیلم گفت: حس محمدرضا فروتن برخاسته از عشق وفادارانه‌ای است که نسبت به‌همسرش دارد به‌همین دلیل فروتن گزینه بسیار مناسبی برای بهرام بود، زیرا او هم مانند «بهرام» فیلم، موقعیت کاراکتر فیلم را دوست ندارد.
طائرپور ادامه داد: برخلاف آنچه می‌اندیشیم بازیگران در رده میان سالی کمتر بازیگرانی داریم که در نگاه ، فیزیک و بغض خود بتواند استعداد و توان‌مندی محمدرضا فروتن را در نقش‌های عاشق‌پیشه داشته باشند به‌همین دلیل فروتن نخستین گزینه من برای نقش «بهرام» بود.
او درباره‌ی شباهت قهرمان فیلم «زن‌دوم» با «شب‌یلدا» یادآور شد: رمان «زن‌دوم» پیش از ساخت فیلم
«شب‌یلدا» منتشر شده و اتفاقا کیومرث پوراحمد واکنش‌های بسیار مثبتی را نسبت به‌آن نشان داد و حتی حاضر شد از ساخت «شب‌یلدا» منصرف شود و «زن‌دوم» را بسازد. اما آن زمان شرایط تولید برای من فراهم نبود و امروز خوشحالم اگر این تصور پدید می‌آید که «زن‌دوم» ادامه داستان قهرمان «شب‌یلدا» است هرچند ساخت هر دوفیلم اتفاقاتی مستقل بوده است.
به‌گزارش ایسنا، محمدرضا فروتن هم درباره‌ی حضور پررنگش درایفای نقش‌های عاشق‌پیشه وشباهت کاراکتر فیلم «زن‌دوم» با «شب‌یلدا» توضیح داد: اگر شما شباهتی میان این دو کاراکتر می‌بینید، حتما همین‌طور است. اما بازی من در نقش‌های عاشق‌پیشه به‌این خاطر است که در سینمای ما فیلم‌های عاشقانه بسیاری ساخته می‌شود، هرچند فیلم‌هایی داشته‌ام که نقش عاشق را بازی نکرده‌ام و گرچه بازی من در نقش‌های عاشق‌پیشه تعمدی نبوده است، اما خوشحالم که دراین نقش‌ها بازی کرده‌ام.
او همچنین درباره‌ی توان‌مندی‌اش در لحظات عاطفی کاراکتر‌های فیلم گفت: از کودکی به‌آسانی می‌توانستم گریه کنم وهرچه بزرگ‌تر شدم متوجه شدم به‌راحتی می‌توانم گریه کنم و معتقدم گریه مرد ایرادی ندارد. اما سخت‌ترین کار برایم این است که از ته‌دل بخندم!
دراین نشست فرشته طائر‌پور با توضیح دیدگاهش نسبت به فیلم متذکر شد: قصد ندارم از «بهرام» دفاع کنم، اما معتقدم درجامعه‌ ما و به‌ویژه در دو‌دهه پس از انقلاب به طبقه روشنفکر وهمین‌طور مفاهیمی مانند «عشق» و «غریزه» ظلم شده است، زیرا پس از انقلاب با خط‌کشی‌هایی روبه‌رو شدیم که به طبقه روشنفکر اجازه نمی‌داد مسائلشان را بیان کنند به‌همین دلیل این طبقه درلاک خودشان فرو رفتند.
او با تشریح کاراکتر «بهرام» و مشکلات زندگی او تصریح کرد: شکست‌های زندگی، از او مردی غمگین می‌سازد و طبیعتا چنین مردی زمینه‌ی گرایش زنی مانند «مهتاب» را فراهم می‌کند، ضمن اینکه نمی‌توان جلوی حادثه عشق را گرفت پس گرایش دو طرفه‌ای میان آن دوپدید می‌آید.
طائر‌پور ادامه داد: بعد از شنیدن عنوان «زن‌دوم» بلافاصله معناهایی همچون «خیانت»،«رقابت»،«ظلم»،
«مرد هوسباز» به‌ذهن‌مان می‌آید درحالی که بهرام مردی بی‌بند و بار و هوسباز نیست و طبیعی است درموقعیتی که قرار می‌گیرد دچار گیجی و سردرگمی شود و زمانی که مرد در چنین وضعیتی گرفتار می‌شود، زن اتفاقا با قاطعیت تصمیم‌گیری می‌کند.
او با بیان اینکه «زن‌دوم» درباره‌ی عشق میانسالان است، افزود: من هم مانند محمدرضا فروتن نسبت به این موضوع که نسل فعلی «عیش» را با «عشق» اشتباه گرفته‌اند، متاسف و نگرانم. اما «زن‌دوم» درباره‌ی عشق میانسالان است که هنوز به مسایلی باور دارند.
طائرپور درادامه ساخت این فیلم را نوعی ادای دین به‌ جانبازان جنگ‌تحمیلی دانست و توضیح داد: در بسیاری از آثار سینمایی ما نسبت به کاراکترهایی که در طول هشت‌سال دفاع مقدس هریک برای خود حماسه‌ای بودند ظلم شده و به‌صورت شعاری تصویر شده‌اند، اما برای ما مهم بود نشان دهیم یک جانباز مثل تمام آدمهایی جامعه اتفاقات معمول زندگی را تجربه می‌کند، اما به‌دلیل تجربه بزرگی که دارد، نوع نگاهش تغییر می‌کند.
ما تعمد داشتیم نقش «امیر» مهربان و بخشنده باشد، ضمن اینکه تمام ابعاد دموکراتیک شخصیت آن حفظ شود، به‌همین دلیل بسیاری از بازیگران علاقه‌مند بودند این نقش را بازی کنند.
این تهیه‌کننده سینما تمام کاراکترهای «زن‌دوم» را شریف دانست و یادآور شد: این فیلم داستان آدم‌هایی است که همه شریف هستند و قرار نیست بایکدیگر دعوا بکنند. بلکه آدم‌هایی هستند که استدلال و فکر دارند و خود را به‌جای دیگری می‌گذارند.
او درباره‌ی روایت فیلم از زاویه دید مردان عنوان کرد: زنان ما فرمانرواهای سایه‌نشینی هستند که مردها را به‌سمت تصمیم‌گیری‌های مهم سوق می‌دهند، شاید زنانی که زاویه دید آنها را انتخاب کرده‌ام، زنان ویژه‌تر و غیرمتعارف‌تری بوده‌اند ضمن اینکه شغل من به‌نوعی مردانه است و شاید این موضوع در روایت فیلم اثرگذار بوده است.
به گزارش ایسنا دراین نشست که به همت کانون مطالعاتی جهاددانشگاهی دانشگاه الزهرا و باحضور دکتر علی‌رضا شیری برگزار شد، شیری فیلم «زن‌دوم» را از معدود فیلم‌هایی دانست که بحث عشق مردانه و درماندگی مردان را در رویارویی با مسائل عاطفی به‌خوبی به‌تصویر می‌کشد.
او با ارایه توضیحاتی درباره‌ی روان‌شناسی یونگ متذکر شد: در این فیلم کودک درون بهرام به‌خوبی نشان داده می‌شود، کودکی که پرخاشگر و تندخو است و مدام در آستانه گریستن است به‌خوبی توسط محمدرضا فروتن به‌تصویر کشیده می‌شود.
این متخصص روان‌شناسی با توضیح ویژگی‌های روانی مردان تصریح کرد: در درون هر مرد انرژی‌های زنانه‌ای وجود دارد که اگر به‌خوبی زنده نشود، آن مرد حیات کاملی نخواهد داشت.
به‌ گفته‌ی او بهرام آن‌قدر انرژی‌های زنانه خود را بیرون می‌ریزد که بتدریج مردانگی‌اش محو می‌شود و در مقابل کاراکتر «امیر» از این انرژی‌ها استفاده می‌کند، اما به‌دلیل استفاده نابه‌جا، به‌جای شوهر خوب به‌یک برادر خوب تبدیل می‌شود.
او با تشریح مثلث عشقی «استرنبرگ »ادامه داد: مرد این فیلم به‌تنهای درگرداب چهارزن گرفتار می‌شود. عشق بهرام به او اجازه نمی‌دهد تا از این گرداب بیرون بیاید و تصمیم قاطعانه‌ای بگیرد. اگر مردی قاطعیت نداشته باشد، هرگز دنیا به او فرصت خوشبخت‌شدن نمی‌دهد و این مشکل بسیاری از مردان است که نمی‌دانند کجا باید قاطعیت داشته باشند و این چنین است که دراین فیلم مردها بیش از زن‌ها گریه می‌کنند.
وی درعین حال متذکر شد: برخلاف دیدگاه‌های فمینیستی وضد فیمینیستی رایج در جامعه، این فیلم دو مردی را به‌تصویر می‌کشد که هر دو ویژگی‌های بسیار والایی دارند که این از نکات مثبت «زن‌دوم» است.




:: برچسب‌ها: سینما, نقد فیلم, محمدرضا فروتن, نیکی کریمی
نویسنده : در جستجوی رهایی
تاریخ : یکشنبه ٥ خرداد ۱۳۸٧
زمان : ۱:٠٤ ‎ق.ظ