خدای من! گلهای آفتابگردان در روزهای ابری بلاتکلیفند مثل من و روزهای بی تو بودن...

سفر و سایت های توریستی در ایران
نظرات ()

در این نوشتار جسته و گریخته توریسم ایران و کوتاهى آن در حضور مناسب در اینترنت و توجه به مقوله eTourism بررسى شده است.

ایران هر روز بیشتر شناخته مى شود. هر چند تبلیغات منفى علیه آن بسیار است چه ناشى از کوتاهى و سهل انگارى خودمان و چه ناشى از غرض ورزى هاى سیاسى اما جریان اطلاعاتى به هر حال ایران را بهتر و بیشتر به دنیاى غرب معرفى مى کند.

متخصصین با قابلیت هاى صنعت توریسم ایران آشنا هستند و به کسب درآمد از آن نیز مى اندیشند و تصمیمات ایران در این مقوله را به خوبى پیگیرى مى کنند تا آنجا که فعالیت هاى اخیر انجام شده از سوى حسین مرعشى و سازمان متبوعش بازتاب گسترده اى یافت و برخى وى را داراى یکى از سخت ترین پست هاى سازمانى در تمام دنیا خواندند.

با این اوصاف و آرام تر شدن منطقه همیشه متلاطم خاورمیانه، انتظار مى رود توریسم ایران رونق بسیارى یابد. بد نیست بدانید که انجمن بین المللى توریسم و جهانگردى (WTTC) براى سال هاى ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ رشد صنعت توریسم در ایران را ۷/۳ درصد برآورد کرده است.

ایران جمعیت جوانى دارد و تجربه پدیده اینترنت و کسب و کارهاى آن لاین با سرعت بالایى در حال گسترش در میان اقشار مختلف جامعه است و تکنولوژى هاى مبتنى بر اینترنت رونق مى یابند و اقبال عمومى به آن بیشتر و بیشتر مى شود. بنابراین ایران منحنى رشد دیگرى متفاوت با سایر کشورها را تجربه مى کند و مى تواند استعدادهاى سرشار نیروى کار جوان خود را در تجارت الکترونیک توریسم، به سرمایه تبدیل کند. ایران با استفاده درست از اینترنت و سرمایه گذارى بر eTourism مى تواند شرایط رشد صنعت توریسم را با سرعت افزون ترى که غیرقابل مقایسه با روش هاى موجود است، رونق دهد.

ادامه...


در جهان غرب به سختى مى پذیرند که تجارت الکترونیک هر چند به طور محدود، در ایران تجربه مى شود. هنوز بسیارى از آنها ما را با جنگ و نفت و عراق و خاورمیانه مى شناسند. روایت ها در خارج از ایران به گونه اى است که هرگاه توریستى به ایران مى آید به راحتى اذعان مى کند که متعجب شده است و تجربیاتش با تصوراتى که از قبل داشته است کاملاً متفاوت است. واقعاً نمى توان از اینترنت و قابلیت هاى آن براى تغییر این چهره بهره جست؟

«بسیار سفر باید تا پخته شود خامى» مثلى آشنا براى همه ایرانیان است. به عبارت دیگر سفر، عقل را رشد مى دهد. مى توان همین مثل را براى اقتصاد هم گفت: «سفر اقتصاد را رشد مى دهد.»

مطالعات انجام شده نشان مى دهد که مسافران (چه از اینترنت استفاده مى کنند و چه استفاده نمى کنند) فکر مى کنند که اینترنت براى برنامه ریزى سفر ساده تر و سریع تر از استفاده از خدمات آژانس هاى مسافرتى است. در واقع آنها آژانس هاى آن لاین را به آژانس هاى سنتى ترجیح مى دهند. حتماً شما هم این عبارت را بسیار در اینترنت دیده اید که «آژانس مسافرتى آن لاین خود را راه اندازى کنید و درآمدى خانگى داشته باشید.»

چنانچه سایت هاى توریسم داراى ساختارى حرفه اى باشند و محتوا و خدمات مناسبى ارائه دهند، رشد این اقبال به سایت هاى توریسم گسترده تر خواهد شد. در کشورهایى نظیر آمریکا که سایت ها داراى سیاست هاى کارى بوده و از لحاظ حقوقى پشتیبانى مناسبى مى شوند، بیشتر از ۵۰ درصد مردم آن ترجیح مى دهند با یک سایت قرارداد عقد کنند تا با یک آژانس مسافرتی. بسیارى از آنها تجربه رزرو آن لاین دارند و بسیارى نیز سفرهاى تجارى خود را از طریق سایت ها انجام مى دهند. بدون شک در حال حاضر صنعت توریسم بیشترین بهره را از تجارت الکترونیک مى برد و از eTourism به عنوان تجارت آینده یاد مى شود. امروزه فعالیت هاى آن لاینى نظیر رزرو اتاق در یک هتل، رزرو بلیت هواپیما، ثبت نام در یک تور تفریحى، درخواست ویزا و... مواردى معمول شده اند.

اینکه چگونه اقبال به سایت هاى توریسم از بخشى کوچک در سال هاى گذشته به سهمى بزرگ در سال هاى اخیر تبدیل شده است به خوبى قدرت اینترنت را مى رساند.

اصولاً مسافران همواره به دنبال کاهش هزینه هاى سفر خود هستند و سایت هاى توریسم به خوبى مى توانند در این مورد به مسافران کمک کنند. آنها مى توانند به راحتى برنامه سفر خود را تنظیم کنند و از تخفیف هاى موجود براى کاهش هزینه هاى خود بهره گیرند.

• اوضاع در ایران چگونه است
متاسفانه ایران بهره کمى از eTourism دارد و تنها آژانس هاى محدودى اینترنت را جدى گرفته اند اما هنوز هم تجارت الکترونیک به معناى واقعى آن وجود ندارد و آنها تنها تجربه ارتباطات الکترونیک دارند.

سایت سازمان ایرانگردى و جهانگردى سابق، اطلاعات قدیمى و به روزرسانى نشده ارائه مى دهد و به خوبى روشن است که در حال حاضر از آن پشتیبانى نمى شود. سایت هاى سازمان نوپاى میراث فرهنگى و گردشگرى نیز هنوز حتى به خود زحمت نداده اند که عنوان اصلى سایت خود را از میراث فرهنگى سابق به عنوان جدید تغییر دهند.

سایت هاى طراحى شده براى استان ها نیز عموماً از فقر اطلاعاتى و ضعف طراحى رنج مى برند. محتواى آنها یک چیز مى گوید، گرافیک آنها ما را با عالم دیگرى مى برد و موسیقى آنها نیز سازى مخصوص به خود را کوک مى کند. حتماً به خاطر دارید که خبر راه اندازى سایت «حیدر بابا» از سوى میراث فرهنگى استان آذربایجان شرقى چگونه در رسانه ها بازتاب یافت. اما جالب است بدانید که در حال حاضر سایتى با این نام فعال نیست!

مسئولان سازمان نوین متولى گردشگرى نیز سعى داشته اند در قالب مقالات متعدد بعضاً به زبان انگلیسى کارایى و اصولاً استفاده از معمارى اطلاعات را در سایت هاى خود اثبات کنند. اما حقیقتاً تنها یک مراجعه توام با کمى کنجکاوى واهى بودن ادعاهاى این مدافعان علمى سازمان جدید را نشان مى دهد.

واقعاً کجاى کار ایراد دارد؟ ما مشاورین و مجریان پروژه هاى کسب و کارهاى آن لاین نیز در به وجود آمدن این وضعیت متهم هستیم و کوتاهى کرده ایم.

واقعاً به این فکر کرده اید که چرا نام دامنه یک سازمان و ارگان دولتى تنها براى یک سال و دو سال ثبت مى شود؟ مگر قرار نیست این سایت تداوم داشته باشد؟

چرا با جست وجوى کلمه «Iran» سایت CIA بالاتر از سایت هاى دولتى ایرانى در موتورهاى جست وجوگر قرار مى گیرد؟

در چند روز اخیر صحبت از آن بود که ایران سعى دارد از تلویزیون هاى CNN و BBC براى معرفى جاذبه هاى توریستى خود بهره گیرد. این خبر در سایت هاى خارجى بازتاب گسترده اى یافت و به نوعى توجه بیشتر به توریسم ایران از زمان انتشار همان خبر آغاز شد. بد نیست بدانید که کشورى مثل یونان کانال ماهواره اى اختصاصى براى توریسم دارد. این اقدام قابل ستایش ایران مى تواند شروع تحولى نوین در توریسم ایران باشد.

مقایسه هزینه تبلیغات در یک کانال تلویزیونى و هزینه تبلیغات در سایت هاى وب و همچنین کمیت و کیفیت مخاطبان سایت هاى محبوب وب، کفه را به نفع سایت هاى وب سنگین تر مى کند. به نظر مى رسد استفاده از رسانه هاى غربى براى معرفى ایران تصمیم درستى باشد زیرا قبلاً از طریق همین رسانه ها چهره ایران مخدوش شده است و ما مى توانیم با این حضور شرایط را به نفع خود تغییر دهیم هر چند که مجبور به پرداخت هزینه بسیارى نیز هستیم و همین طور امیدواریم مسئولان گردشگرى کشور، اینترنت یا به عبارت دیگر راه اندازى سایت هاى کاربرپسند و پرمحتوا را فراموش نکنند و از تبلیغات اینترنتى خصوصاً حضور مناسب در موتورهاى جست وجوگر غافل نمانند.

از سوى دیگر مقوله آموزش ارگان ها و افراد درگیر در این صنعت را هم نباید فراموش کرد. اغلب آنها تجربه محدودى در کار با اینترنت و حضور تجارى در آن دارند. آشنایى آنها با اصول و قواعد eTourism مى تواند کسب و کارهاى آن لاین بسیارى را براى ما ایرانیان ایجاد کند.




:: برچسب‌ها: سفر, توریست, آن لاین, مسافرت
نویسنده : در جستجوی رهایی
تاریخ : پنجشنبه ٢٧ تیر ۱۳۸٧
زمان : ۱٢:۳٧ ‎ق.ظ